FUGLEFJELLET, Separatutstilling
Separatutstilling i Sarpsborg kunstforening 27. -28. september 2025:
Fugler er gode indikatorer på naturens tilstand. I dag er halvparten av verdens fuglebestander i tilbakegang. I prosjektet FUGLEFJELLET undersøker Vigdis Fjellheim forholdet mellom nærvær og fravær, liv og utryddelse, med utgangspunkt i det dramatiske tapet av sjøfugl i norske fuglefjell, hvor åtte av ti fugler har forsvunnet de siste femti årene. Verkene fungerer både som en hyllest til naturen og som en refleksjon over naturtap.
FUGLEFJELLET III
Separatutstilling i Sarpsborg kunstforening
27. -28. september 2025:
Fugler er gode indikatorer på naturens tilstand. I dag er halvparten av verdens fuglebestander i tilbakegang. I prosjektet FUGLEFJELLET undersøker Vigdis Fjellheim forholdet mellom nærvær og fravær, liv og utryddelse, med utgangspunkt i det dramatiske tapet av sjøfugl i norske fuglefjell, hvor åtte av ti fugler har forsvunnet de siste femti årene. Verkene fungerer både som en hyllest til naturen og som en refleksjon over naturtap.
Prosjektet tar utgangspunkt i habitatdioramaet «Fuglefjellet» ved Naturhistorisk museum i Oslo, hvor hun har fått tilgang til museets rike fuglesamling og gjort flere studier det siste halvannet året. Hun knytter arbeidet opp mot prosjektet Tause fuglefjell ved NINA (Norsk institutt for naturforskning), som består av fotografiske undersøkelser av fuglefjellene før og nå i lys av det stadig synkende antall sjøfugl i Norge.
Noen av artene i dioramaet er slektninger av geirfuglen (The Great Auk, utdødd i 1844), som museet har Norges eneste eksemplar av. Den er et ikonisk eksempel på menneskenes brutale utrydding av arter, og danner et utgangspunkt for en samtale om det vi er i ferd med å miste i dag.
Det finnes kun 80 utstoppede geirfugler igjen i verden. I ett av verkene hennes har utskårne papirsilhuetter av alle eksemplarene blitt plassert inn i en lyssatt modell, dokumentert og brukt som forarbeid for kulltegningen. I et annet verk, inspirert av Errol Fullers anerkjente bok The Great Auk fra 1999, danner 80 enkeltportretter i kull én større helhet.
I flere av verkene har Fjellheim brukt en tegneteknikk som etterlater silhuetter i kullstøvet,- som spor av noe som både er til stede og fraværende. I serien Protagonistene har hun benyttet en annen teknikk, og tegnet nærportretter av enkeltindivider fra de ni sjøfuglartene i habitatdioramaet. Ansiktene som trer fram gir hver fugl en tydelig personlighet, og åpner for refleksjoner om hvordan vi ser på andre arter, og hva fraværet av dem kan bety.
Fotograf: Thomas Tveter
THE BIRD CLIFF III
Solo Exhibition at Sarpsborg Art Association
September 27–28, 2025
Birds are strong indicators of the state of nature. Today, half of the world’s bird populations are in decline. In the project THE BIRD CLIFF, Vigdis Fjellheim explores the relationship between presence and absence, life and extinction, taking as her starting point the dramatic loss of seabirds on Norway’s coastal cliffs, where eight out of ten birds have disappeared over the past fifty years. The works serve both as a tribute to nature and as a reflection on ecological loss.
The project is based on the habitat diorama “The bird Cliff” at the Natural History Museum in Oslo. Over the past eighteen months, Fjellheim has conducted several studies using the museum’s rich bird collection. Her work is also linked to the project Silent Seabird Cliffs by NINA (the Norwegian Institute for Nature Research), which includes photographic studies comparing seabird colonies past and present, against the backdrop of the ongoing seabird decline in Norway.
Some of the species featured in the diorama are relatives of the Great Auk (Pinguinus impennis, extinct in 1844), of which the museum holds Norway’s only specimen. The Great Auk stands as an iconic example of the brutal extinction of species at human hands, and serves as a springboard for a conversation about what we are in danger of losing today.
Only 80 taxidermied Great Auks exist in the world. In one of Fjellheim’s works, paper silhouettes representing each of these specimens are placed in a lit model, documented, and used as a basis for a charcoal drawing. In another piece, inspired by Errol Fuller’s acclaimed 1999 book The Great Auk, 80 individual charcoal portraits come together to form a larger whole.
In several of her works, Fjellheim uses a drawing technique that leaves silhouettes in charcoal dust — traces of something both present and absent. In the series The Protagonists, she employs a different method, creating close-up portraits of individual birds from the nine seabird species in the habitat diorama. The faces that emerge give each bird a distinct personality, inviting reflection on how we perceive other species — and what their absence might mean.