DEN VARME ELVA
Fenstad skole, Nes kommune, 2025
Kunstprosjektet på skolen er inspirert av prosjektet Fuglenes paradis, der Vorma trekkes fram som ett av 80 fugleparadis i Norge. I to trappeløp på den nye skolen danner veggmaleriene en helhetlig komposisjon der åtte hovedrolleinnehavere fra Vorma-området: sangsvanen, vipa, gråhegren, toppanda, knoppsvanen, storskarven, stokkanda og tranen, omkranses av en buktende tofarget form, inspirert av elva og elvemøtet mellom Vorma og Glomma.
DEN VARME ELVA
Fenstad skole ligger i nærheten av elva Vorma, «den varme elva», et område som omtales som ett av Norges 80 fugleparadis. Kunstprosjektet tar utgangspunkt i dette.
Prosjektet Fuglenes paradis (https://fuglenesparadis.no), et samarbeid mellom Birdlife og Sabima, formidler informasjon om disse viktige fugleområdene og de fugleartene som oppholder seg her. På tur langs vassdragene Vorma og Glomma kan man se en rekke fuglearter knyttet til dette miljøet som naturlig varierer med årstidene. Andefugler, spurvefugler, måker, rovfugler, vadere, hegrer og traner og skarver. På nettsiden deres står det: For å ta vare på fugleparadisene, trenger fuglene at flere vet hvor disse livsviktige fugleområdene er og hvorfor de er så viktige for fuglene.
Jeg tror på at kunnskap og gjenkjenning trigger nysgjerrighet og omsorg for det vi har rundt oss. Jeg tror på Anne Sverdrup-Thygesons utsagn om verdien av å framsnakke insektene, fra hennes bok Insektenes planet. Å høre svimlende tall og prosenttall om truede arter og nedgang av arter, kan lett kjennes skremmende, fremmedgjørende og passiviserende. Men bak disse tallene finnes enkeltindivider, og med disse i fokus blir det enklere å engasjere seg og bry seg. Og for å bry seg og ville ta vare på, må man se og kjenne til.
I kunstprosjektet på skolen lar jeg enkeltfugler fra utvalgte arter som oppholder seg langs Vorma spille hovedrollene. Det er åtte ulike fugler jeg portretterer, fire i hvert trappeløp. De åtte hovedrollene er sangsvane, vipe, gråhegre, toppand, knoppsvane, storskarv, stokkand og trane.
Veggmalerier i begge trappeløpene lager helhetlige komposisjoner av motiver malt direkte på betongveggene. Motivene av de åtte hovedrolleinnehaverne omsluttes av en buktende form som slynger seg gjennom arealene. Den tofargede formen er inspirert av elva og elvemøtene. Forholdet mellom positiv og negativ form vil lage en helhet som aktiverer hele trappeløpet. Med betongen som underlag vil fuglesilhuettene som ikke er malt, fremstå like tydelige som de utmalte fuglefigurene. Forholdet mellom positiv og negativ form, eller nærvær og fravær, kan også være en inngang til samtale om fugleartene vi er i ferd med å miste i dag og om hvordan vi best kan ta vare på dem.
De runde vinduene i trappeløpene har inspirert sirkelformene som gjentas i veggmaleriene. I tillegg til å knytte maleriet tydeligere sammen med arkitekturen, fremhever sirklene også hvert fugleportrett ved å visuelt sirkle det inn, ramme det inn og sette det i fokus. .
THE WARM RIVER
Fenstad School is located near the river Vorma, “the warm river,” an area described as one of Norway’s 80 bird paradises. This art project takes its starting point from this unique environment.
The project Birds’ Paradise (https://fuglenesparadis.no), a collaboration between BirdLife and Sabima, shares information about these important bird areas and the bird species that inhabit them.
While walking along the waterways of Vorma and Glomma, one can spot a variety of bird species closely tied to this environment, which naturally changes with the seasons: ducks, passerines, gulls, birds of prey, waders, herons, cranes, and cormorants. On their website, it says:
To protect the bird paradises, birds need more people to know where these vital bird areas are and why they matter so much to them.
I believe that knowledge and recognition spark curiosity and care for the world around us. I also believe in Anne Sverdrup-Thygeson's statement about the value of speaking positively about insects, from her book The Planet of the Insects. Hearing overwhelming numbers and statistics about endangered species and biodiversity loss can easily feel frightening, alienating, and paralyzing. But behind those numbers are individuals — and by focusing on them, it becomes easier to engage and care. And to care and want to protect, you must first see and know.
In the school’s art project, I let individual birds from selected species that live along the Vorma take center stage. I portray eight different birds — four in each stairwell. The eight main characters are: whooper swan, northern lapwing, grey heron, tufted duck, mute swan, great cormorant, mallard, and crane.
Wall murals in both stairwells form cohesive compositions, with motifs painted directly onto the concrete walls. The images of the eight bird “protagonists” are surrounded by a flowing shape that winds its way through the space. This two-toned form is inspired by the river and the meeting of rivers. The interplay between positive and negative space creates a visual unity that activates the entire stairwell. With concrete as the background, the bird silhouettes that are not painted appear just as clearly as the painted ones. This relationship between presence and absence — or positive and negative form — can also serve as a starting point for conversations about the bird species we are at risk of losing today, and how we can best protect them.
The round windows in the stairwells inspired the circular forms repeated throughout the wall murals. In addition to tying the artwork more closely to the building’s architecture, the circles also highlight each bird portrait by visually encircling, framing, and focusing attention on them.